Soul Centered Healing

Soul-Centered Healing

Det är ett synsätt som erkänner varje person som inte bara en fysisk varelse

utan även som en psykisk där vi möter andeväsen och dess närvaro.


Precis som infrarött ljus, så går dessa dimensioner av vår själs existens utanför

ordinarie medvetande. Vi kan säga att de är på en annan oktav.


Ändå lever vi och interageras i dessa dimensioner av medvetande,

lika säkert som vi gör i den fysiska verkligheten.


Och lika säkert, kan de påverka oss på sätt som vi inte alltid är medvetna om.


Soul-Centered Healing erkänner att det finns företeelser, villkor, entiteter och energier som är verksamma på dessa subtila nivåer och som kan orsaka en person pågående problem, smärta eller förvirring.


Detta inkluderar till exempel, sub-personligheter som utlöses och reagera på vad som händer i

vardagens verklighet. Dessa är delar av jaget som skapas under erfarenheter av tidiga trauman, som fortsätter att existera och påverka en person på omedvetna nivåer.


De är beskrivs oftast som att ha ett eget sinne för sig själva och kan styra människor.

Andra fenomen inkluderar påverkan eller trakasserier av andliga enheter, eller möten med dimensionella varelser.


De inkluderar tidigare liv influenser som är kännbara eller bryter igenom in i ens nuvarande medvetande. Tidigare liv, till exempel, är ofta inblandade när en relation har blivit tilltrasslad och destruktiv. Det är inte heller ovanligt på dessa nivåer för att hitta folk som känner sig blockerad eller frånkopplad från sin egen själs-grund energi, som känner hopplöshet och kärleksproblem, eller är förtvivlade.


Med specifika metoder och protokoll, kan Soul Centered Healing hjälpa en person tillträde och arbete på dessa nivåer när det behövs för läkning och upplösning. Målet med Soul-Centered Healing är att hjälpa en person att bli klar, centrerad, och självsäker. Det innebär att leva i nuet med vetskapen om att man är en varelse av ljus och medveten om sina val. Detta sker genom en process för att identifiera och lösa de omedvetna källor till smärta och konflikter, oavsett om de kommer inifrån en persons egen inre värld, eller utifrån.


Tom Zinser. utvecklare av denna teknik.

Tom är en hypnoterapeut och andlig rådgivare, nu pensionerad från sin kliniska praktik. 1987 var han klinisk psykolog med inriktning mot hypnos och behandling av dissociativa störningar. Detta inkluderade multipel personlighetsstörning (nu märkt som DID (Dissociative Identity Disorder), posttraumatisk stressyndrom (PTSD) och de klienter som misshandlades som barn och ungdomar. I augusti samma år träffade han Katharine, en kvinna som kanaliserade en andlig enhet vid namn Gerod. Hon erbjöd honom en session med Gerod och han tackade ja. Han var så imponerad av informationen som Gerod gav. Han bad Katherine om en till session, och sedan en till. Informationen Gerod gav honom pekade på en kraftigt utökad syn på sinnet och själen och vad som kan hända på inre nivåer för att orsaka en person smärta eller ångest. Gerod gav också information om specifika klienter och förslag på behandling. Inom ett halvår etablerade han och Gerod ett samarbete som fortsatte i femton år.

Dessa ligger till grund för tekniken Soul Centered Healing.


Katolska kyrkan om besatthet och utdrivning av påverkande energier.


Fader Gabriele Amorth (1925–2016) var en italiensk romersk-katolsk präst och en av de mest framstående exorcisterna i den moderna världen. Hans arbete och slutsatser fick stor uppmärksamhet för hans direkta inblandning i utövandet av exorcism och hans starka åsikter om ondskans, demonernas och besatthetens natur. Här är en sammanfattning av hans liv, arbete och viktiga slutsatser:

Uppväxt och kallelse

Fader Gabriele Amorth föddes i Modena, Italien, 1925. Han gick med i Society of St. Paul och prästvigdes 1954. Hans resa mot exorcism började när han träffade fader Candido Amantini, en välkänd exorcist i Rom, som senare skulle bli hans mentor. Under fader Amantinis ledning utsågs fader Amorth till chefsexorcist i Roms stift 1986, en position som han innehade i många år.


Arbeta som exorcist

Fader Amorth utförde tusentals exorcism under sin karriär – han hävdade att han hade utfört över 70 000 exorcismer, även om detta antal inkluderar upprepade sessioner med samma individer. Hans erfarenhet gav honom ett unikt perspektiv på den andliga kampen mot ondskan, och han trodde att besatthet av demoner var verklig och mycket vanligare än de flesta människor insåg.


Exorcism Övning

  • Tillvägagångssätt: Fader Amorth följde traditionella katolska riter för exorcism, som inkluderade böner, välsignelser och befallningar att driva ut demoner i Kristi namn. Hans metoder var i linje med den officiella romersk-katolska kyrkans Rituale Romanum, men han anpassade ibland sitt tillvägagångssätt baserat på sin personliga erfarenhet.
  • Symptom på besatthet: Amorth identifierade olika symptom som kunde tyda på demonisk besatthet, såsom:
    • Onaturlig fysisk styrka
    • Motvilja mot heliga föremål (t.ex. krucifix eller vigvatten)
    • Att tala på okända språk (xenoglossy)
    • Övernaturlig kunskap om dolda ting
    • Våldsamma eller konstiga fysiska reaktioner

Han gjorde det ofta klart att demonisk besatthet var sällsynt, medan fall av demoniskt förtryck, frestelse eller inflytande var vanligare.


Viktiga slutsatser från hans arbete

Fader Amorths arbete ledde honom till flera viktiga slutsatser om ondska, demoniskt inflytande och den andliga kampen i det samtida samhället:

Demonernas och verklighet

Fader Amorth var orubblig i sin tro på djävulens och hans undersåtars existens. Han kritiserade den moderna, sekulära världen för att avfärda idén om ondska som en personlig, kännande kraft. Enligt honom gjorde detta avfärdande det möjligt för att handla mer fritt, eftersom misstro gjorde det lättare för demoniska influenser att gå obemärkt förbi.

Ökat demoniskt inflytande i den moderna världen

Amorth trodde att demonisk aktivitet hade ökat avsevärt i modern tid, främst på grund av växande sekularisering, materialism och det utbredda övergivandet av tron. Han talade ofta om hur samhällets omfamning av ockulta metoder (såsom seanser, tarotläsningar, häxeri och till och med vissa former av yoga eller meditation) öppnade dörren för demoniskt inflytande.


Hollywoods inflytande

Fader Amorth erkände den inverkan som media och filmer som Exorcisten (1973) har haft för att öka allmänhetens medvetenhet om exorcism. Men han varnade också för att sådana filmer ofta sensationaliserar eller skildrar processen på ett felaktigt sätt. Han betonade att exorcism var en seriös andlig metod, inte underhållning, och att den ofta var tystare och mer intensiv än vad som visades på skärmen. Den senaste filmen (The Pope´s exorcist 2023 är baserad på Fader Amorths böcker och fallbeskrivningar).


Trons och sakramentens kraft

Amorths arbete underströk vikten av sakramenten för att skydda människor från demoniskt inflytande. Han var en stark förespråkare för regelbunden bikt, bön, deltagande i mässan och bruket av sakramentalier som vigvatten. Han trodde att de här metoderna hjälpte till att stärka människor mot djävulens frestelser och attacker.


Kritik mot bristen på exorcister

Ett av hans återkommande teman var bristen på utbildade exorcister i den katolska kyrkan. Fader Amorth var högljudd i sin kritik av att många biskopar och präster i den moderna kyrkan hade blivit skeptiska till exorcism och verkligheten av demonisk besatthet. Han krävde att fler präster skulle utbildas i exorcism och att kyrkan skulle ta demoniskt inflytande på allvar.


Publikationer och närvaro i media

Fader Amorth skrev flera böcker där han i detalj beskrev sina erfarenheter som exorcist och delade med sig av sina insikter i det andliga kriget mellan gott och ont. Några av hans mest anmärkningsvärda böcker inkluderar:

  • "En exorcist berättar sin historia" (Un esorcista racconta): I den här boken berättar fader Amorth om sina erfarenheter av exorcism och sin syn på och ondskans verklighet. Den blev en bästsäljare och anses vara ett av de mest auktoritativa verken i ämnet.
  • "An Exorcist: More Stories": Denna uppföljare gav ytterligare redogörelser för fall och fördjupade sig i de teologiska och andliga aspekterna av exorcism.

Förutom sina böcker framträdde fader Amorth ofta i media, där han talade öppet om kampen mot, sitt arbete och farorna med det moderna samhällets frigörelse från tron.


Kontroverser och kritik

Fader Amorth var en kontroversiell figur, särskilt bland sekulära forskare och till och med inom den katolska kyrkan. Hans starka påståenden om förekomsten av satanism och demonisk besatthet fick många att höja på ögonbrynen, och en del tyckte att hans antal rapporterade exorcismer var överdrivna. Hans kritik av kyrkans ledare som var skeptiska till exorcism ledde till spänningar med vissa medlemmar av prästerskapet.

En del teologer och experter på mental hälsa hävdade att många fall som fader Amorth beskrev som besatthet bättre kunde förklaras av psykologiska tillstånd. Fader Amorth stod dock fast vid sin övertygelse att vissa fenomen inte kunde förklaras enbart med vetenskapen och att det krävdes andligt ingripande.


Äldre

Fader Gabriele Amorth lämnade efter sig ett bestående arv i både kyrkan och populärkulturen. Hans verk om exorcism har blivit grundläggande för moderna exorcister, och han hjälpte till att uppmärksamma vikten av andlig krigföring i den katolska tron. Även om hans slutsatser ibland var kontroversiella, fortsätter hans outtröttliga arbete och djärva hållning till ondskans verklighet att påverka diskussioner om tro, andlighet och det övernaturligas natur på 2000-talet.

För många katoliker förstärkte fader Amorths arbete vikten av andligt skydd, vaksamhet och trons kraft i att konfrontera ondskans verklighet.

Andra kulturer och religioners sätt att se på dessa fenomen.

Islam


Exorcism, eller utdrivning av onda andar eller demoner, finns också inom islamiska traditioner, men det är inramat på ett helt annat sätt än vad det förstås i kristendomen. Inom islam är utövandet av exorcism främst förknippat med avlägsnandet av onda djinner eller demoner (shayatin) som kan besätta eller påverka en person. Denna praxis är känd som Ruqyah (arabiska: رقية), och den involverar olika metoder som har sina rötter i islamiska skrifter, bön och ritualer. Nedan följer en utforskning av exorcismens roll och praktik inom islamiska traditioner:


Tron på Jinn och Shayatin

Begreppet besatthet i Islam är nära knutet till tron på jinner, som är övernaturliga varelser skapade av rökfri eld, som nämns i Koranen (Surah Al-Hijr 15:27). Jinn, liksom människor, har fri vilja, vilket innebär att de kan välja att vara goda eller onda. Vissa djinner tros orsaka skada på människor, antingen genom att besätta dem eller genom att orsaka mentala, fysiska eller andliga störningar.

  • Typer av djinner: Alla djinner anses inte vara skadliga, men de som är illvilliga och försöker skada människor kallas ofta för shayatin (), anhängare till (Iblis).
  • Jinn Possession: I islamisk tro kan jinn ibland besätta en person, ta kontroll över deras kropp eller påverka deras beteende. Detta tros ofta inträffa när en person är andligt svag och ägnar sig åt syndigt beteende, eller när djinner dras till personen av andra skäl (som avundsjuka eller hämnd).

        Ruqyah: Islamisk exorcism

        Ruqyah är den islamiska metoden av exorcism. Det innebär recitation av verser från Koranen och åkallan (du'as) för att söka skydd från eller driva ut skadliga andar, särskilt djinner. Ruqyah kan användas för att behandla olika åkommor, inklusive fysiska sjukdomar, psykologiska problem och andliga störningar orsakade av jinner eller onda ögat (ayn).

        Typer av Ruqyah

        • Förebyggande Ruqyah: Muslimer reciterar ofta koranverser och böner för att skydda sig mot djinner eller det onda ögat. Dessa böner innehåller välkända verser som:
          • Vers al-Kursi (Tronversen) – Surah al-Baqarah 2:255
          • De två sista verserna i Surah Al-Baqarah – 2:285-286
          • Surah Al-Falaq och Surah An-Nas – 113 och 114 (söker tillflykt från ondskan)
        • Helande Ruqyah: När man tror att någon är drabbad av en djinn eller lider av en sjukdom som tros ha en andlig orsak, reciteras specifika Koranverser och böner av en person som är kunnig i Ruqyah. Några vanliga Koranpassager som används i läkande Ruqyah inkluderar:
          • Surah Al-Fatiha (1:a kapitlett)
          • Verser från Surah Al-Baqarah
          • Surah Al-Jinn (72:a kapitlet), som direkt diskuterar djinner.


        Ruqyah innebär också:

        • Blåser över den drabbade personen efter att ha reciterat böner
        • Använda vatten eller olja (ibland med reciterade verser) för att välsigna och bota den drabbade personen
        • Att lägga händerna på den drabbade personen, även om detta varierar beroende på tolkning och kulturell praxis.
        1. Symtom på Jinn-besittning


        Islamiska exorcister, ofta refererade till som raqi (utövare av Ruqyah), identifierar flera symptom som kan tyda på besatthet av djinner. Dessa kan sträcka sig från fysiska till psykologiska manifestationer, inklusive:

        • Svåra humörsvängningar eller plötsliga personlighetsförändringar
        • Att tala på okända eller främmande språk
        • Ovanlig fysisk styrka eller våldsamma utbrott
        • Aversion mot religiösa föremål, platser eller sedvänjor (som att höra Koranen eller gå till moskén)
        • Oförklarliga sjukdomar eller förlamning
        • Frekventa mardrömmar eller sömnstörningar
        • Att känna sig kontrollerad eller höra röster


        Dessa symptom tillskrivs i allmänhet antingen besatthet av djinn, det onda ögat eller sihr (svart magi eller häxkonst), ett annat viktigt begrepp inom islamisk andlighet.


        Jinn, Sihr (svart magi) och exorcism

        Sihr är utövandet av svart magi eller trolldom, och det är en förbjuden handling i islam. Sihr kan innebära att man kallar på jinner eller använder sina krafter för att skada andra. Många fall av besatthet eller lidande tillskrivs bruket av sihr, där en individ kan ha blivit förbannad eller förhäxad. I sådana fall utförs Ruqyah för att upphäva effekterna av svart magi och för att befria personen från dess skadliga inflytande.

        Enligt den islamiska läran kommer de som utövar sihr att möta allvarliga konsekvenser i livet efter detta, eftersom det anses vara en form av misstro (kufr). Koranen fördömer användandet av magi, särskilt i Surah Al-Baqarah (2:102), som återberättar historien om magi som lärs ut i Babylon men varnar för att de som ägnar sig åt det gör det på bekostnad av sina själar.


        Raqisrulle: Islamisk exorcister

        En raqi är en person som är väl bevandrad i Koranen, Hadith (uttalanden av profeten Muhammad) och islamisk teologi och som är utbildad för att utföra Ruqyah. Inte alla muslimska lärda eller imamer utför Ruqyah; Endast de som har en djup förståelse för den andliga världen och är erkända för sin fromhet och kunskap ägnar sig åt denna praxis.


        Exorcismprocessen inom islam är ofta mer lågmäld jämfört med andra traditioner, och förlitar sig huvudsakligen på recitation och åkallan snarare än fysiska konfrontationer eller dramatiska ritualer. Till skillnad från de mer intensiva skildringarna av exorcism i andra religioner (såsom katolicismen), är islamisk Ruqyah vanligtvis en lugn, bönebaserad process.

        • Ruqyahs etik: Ruqyah måste göras i enlighet med principerna i islamisk lag (Sharia). Raqier är förbjudna att använda olagliga metoder, såsom att åkalla andra andar än Gud (Allah), använda talismaner (taweez) eller engagera sig i övningar från andra trossystem.

          Skillnader mellan exorcism i islam och andra traditioner

          Det finns flera viktiga skillnader i hur exorcism ses och praktiseras inom islam jämfört med andra religiösa traditioner som kristendomen:

          • Inget begrepp om "arvsynd": I islam finns det inget begrepp om arvsynd eller inneboende ondska hos människor. Jinn-besatthet ses vanligtvis som en yttre åkomma snarare än ett moraliskt misslyckande hos individen.
          • Fokusera på Koraniskt Helande: Ruqyah är helt och hållet Koranisk och baserad på islamiska böner och läror. Det finns ingen användning av exorcister som åkallar helgon, reliker eller andra heliga föremål, som man kan se i kristna traditioner.
          • Mindre betoning på dramatisk exorcism: Islamisk exorcism tenderar att vara tystare och mer fokuserad på personligt helande genom tro. Det är mindre troligt att det involverar dramatiska ritualer som de som skildras i populära medier om kristen exorcism.


            Kulturella sedvänjor och folkliga traditioner

            Även om Ruqyah är den islamiska standardformen av exorcism, kan kulturella och regionala traditioner variera. I vissa delar av den muslimska världen kan folkliga traditioner, av vilka en del blandar förislamisk tro med islamisk lära, inkludera ytterligare ritualer som användningen av specifika örter, ritualer eller recitationer som inte är en del av den vanliga islamiska praxisen.

            Till exempel:

            • I Nordafrika och Mellanöstern blandar vissa samhällen islamisk exorcism med traditionella helande metoder, inklusive sufiska ritualer som involverar musik eller mässande.
            • I Sydostasien, särskilt i Indonesien och Malaysia, finns det lokala sedvänjor som blandar islamisk Ruqyah med inhemska animistiska övertygelser om andar.
            1. Teologisk debatt om besittning


            Inte alla islamiska lärda är överens om vad besatthet av djinner innebär. Vissa moderna forskare och islamiska reformatorer hävdar att det som ofta ses som besatthet i själva verket kan vara psykologiska eller medicinska tillstånd, såsom epilepsi, schizofreni eller andra psykiska störningar. De förespråkar en balans mellan andlig och medicinsk behandling.


            Traditionella lärda hävdar dock att besatthet av djinner är en verklig och betydelsefull del av islamisk kosmologi och att Ruqyah är ett giltigt och nödvändigt botemedel för dem som lider av andligt lidande.


            Slutsats

            Exorcism inom islam, särskilt genom utövandet av Ruqyah, är djupt rotad i koranrecitation och tron på djinner och andra andliga entiteter. Den betonar kraften i tro, bön och Guds beskydd när det gäller att hantera lidanden som orsakas av onda krafter. Medan besatthet och exorcism i allmänhet behandlas mer subtilt och mindre dramatiskt än i andra trostraditioner, förblir tron på existensen av andlig skada genom djinner eller svart magi en viktig del av islamisk andlighet

            Indiska traditioner


            Exorcism i indiska traditioner är en fascinerande blandning av andliga, religiösa och kulturella sedvänjor som varierar avsevärt beroende på region, trossystem och lokala seder. I Indien finns begreppet besatthet och ritualerna för att driva ut onda andar, känt som exorcism, i flera religiösa traditioner, inklusive hinduism, islam och stamtro. Varje tradition har sin egen förståelse av andligt lidande och metoder för att ta itu med det.

            Här är en djupgående utforskning av exorcism i indiska traditioner:


            Hinduism och exorcism

            Inom hinduismen har exorcism uråldriga rötter och är djupt sammanflätad med tron på andar, spöken (bhūta) och demoner (asuras eller rakshasas). Traditionen av exorcism inom hinduismen involverar ritualer, böner och åkallan för att driva ut eller blidka illvilliga andar. Sedvänjan är utbredd och den skiljer sig åt mellan regioner i Indien, influerad av lokala trosuppfattningar och gudar.


            Andar och besatthet i hinduismen

            • Typer av andar: Inom hinduismen tror man att vissa rastlösa andar eller preta (spöken) kan hemsöka de levande. Dessa andar tros ofta vara själar från individer som dog onaturligt, till exempel genom mord eller självmord, eller som nekades lämpliga begravningsritualer (shraadh).
            • Typer av besittning: Besittning inom hinduismen kan tillskrivas en mängd olika enheter, inklusive:
              • Bhūtas (spöken): Okroppsliga andar av de döda, särskilt de som mötte en för tidig eller onaturlig död.
              • Pisachas: Köttätande demoner eller ondskefulla andar.
              • Asuras: Kraftfulla demoniska varelser som representerar kaos och orättfärdighet.


            Exorcismritualer inom hinduismen

            Exorcismprocessen inom hinduismen innebär en kombination av religiösa ritualer, böner och åkallan av gudar, särskilt de som är förknippade med skydd och förstörelse, såsom:

            • Lord Hanuman: Hanuman är en mycket vördad gudom inom hinduismen och anses vara en kraftfull beskyddare mot onda andar och demoner. Tempel tillägnade Hanuman besöks ofta av dem som söker skydd från besatthet eller lidande.
            • Gudinnan Kali: Kali är känd för sin våldsamma natur och koppling till förstörelse av ondska, och åkallas under exorcism, särskilt i vissa regioner i Indien som Bengalen.
            • Lord Bhairava: En våldsam manifestation av Lord Shiva, Bhairava tros ha kraften att förstöra negativa energier och demoniska enheter.

            Metoder för exorcism

            • Mantran och ramsor: Specifika hinduiska skrifter och mantran (heliga sånger) reciteras under exorcism. Dessa inkluderar verser från Atharvaveda, en av de äldsta texterna inom hinduismen, som innehåller många trollformler och amuletter för skydd mot illvilliga krafter. Hanuman Chalisa, en hängiven hymn till Hanuman, används också ofta i exorcismer.
            • Yajna (eldritualer): Användningen av eld, ett element som tros rena och förstöra ondska, är en integrerad del av många hinduiska exorcismritualer. Heliga offer (havan) görs till en eld medan man sjunger mantran.
            • Amuletter och talismaner: I många fall  skapas raksha kavach (skyddande amuletter) eller yantras (geometriska diagram) av präster för att skydda individer från onda andar.

            Kulturella variationer

            • I Tamil Nadu  är templet Madura Veeran välkänt för att bota dem som tros vara besatta. Besatta personer besöker dessa helgedomar för ritualer, inklusive recitation av böner och heliga sånger.
            • Shamanistiska traditioner: På landsbygden i Indien, särskilt i stamområden, utför shamaner eller tantriker exorcism. Dessa exorcister, som kallas Ojhas eller Tantrikas, använder en kombination av mystiska ritualer, sång och till och med användning av örter för att driva ut andar.
            1. Islamiska traditioner i Indien: Exorcism och Jinn


            Som nämnts i samband med islamisk exorcism globalt, existerar begreppet Ruqyah, eller Koranisk exorcism, också i indisk islam, med sina egna distinkta kulturella sedvänjor. Muslimer i Indien tror på djinner – övernaturliga varelser skapade av eld, som nämns i Koranen – och deras förmåga att besätta människor.

            Ruqyah i indisk islam

            • Ruqyah i Indien följer den vanliga islamiska traditionen att använda koranverser för att driva ut jinner eller skingra det onda ögat. Verser som Ayat al-Kursi och Surah Al-Falaq reciteras för att avlägsna illvilliga entiteter.
            • Helgedomar och helgon: Vissa muslimer besöker sufiska helgedomar (dargahs) över hela Indien för helande och exorcism. Dessa helgedomar, som den berömda Haji Ali Dargah i Mumbai eller Ajmer Sharif i Rajasthan, tros ha en speciell andlig kraft. Många människor, oavsett tro, besöker dessa dargahs för att bli helade från besatthet eller andlig nöd.
            • Folkliga islamiska sedvänjor: Förutom Ruqyah finns det många lokala sedvänjor som blandar islamiska och regionala sedvänjor, inklusive användningen av amuletter (taweez) och recitation av specifika välsignelser för skydd.


              Stam- och inhemska traditioner

              Indien är hem för ett stort antal stamsamhällen, var och en med sina egna andliga och religiösa system, inklusive tron på besatthet och exorcism. Många stamsedvänjor innehåller animistiska övertygelser, där andar bor i natur, djur eller föremål och ibland interagerar med människor på negativa sätt.

              Andedyrkan och shamanism

              • Besatthet av naturandar: Bland stammar i nordöstra Indien, som Nagas eller Santhals, är tron på naturandar stark. När någon tros vara besatt utför lokala shamaner, kända som ojhas eller gurus, ritualer för att blidka dessa andar. Dessa ritualer inkluderar ofta offer till anden och sjungande av heliga böner.
              • Dans och musik: I vissa stamexorcismer spelar dans och musik en viktig roll. Stammens präster kan utföra rytmiska danser eller trummönster som är utformade för att dra till sig andens uppmärksamhet och driva bort den.
              • Offer och offergåvor: Djuroffer, även om de inte är en del av hinduismen eller islam, praktiseras ibland i stamexorcismer för att blidka ondskefulla andar och gudar.

                Tantriska traditioner

                Indien är födelseplatsen för tantra, en komplex och esoterisk tradition som spänner över både hinduiska och buddhistiska system. I tantriska traditioner har utövare – kända som tantrikor – specialiserad kunskap om ritualer som är utformade för att kontrollera andliga krafter, inklusive illvilliga sådana.


                Tantra och exorcism

                • Tantrikor närmar man sig ofta när en individ tros vara drabbad av mäktiga andliga entiteter eller när traditionella religiösa exorcism har misslyckats.
                • Tantriska exorcismer kan vara ganska utstuderade och kan involvera:
                  • Yantras (geometriska diagram): Dessa används för att frammana gudomlig kraft för att bekämpa onda krafter.
                  • Mantran: Kraftfulla, hemliga besvärjelser sjungs upprepade gånger för att åkalla gudar och driva ut andar.
                  • Offer: Tantrikas kan göra specifika offer till gudar som Kali eller Bhairava, som båda är förknippade med förstörelse och skydd mot onda krafter.


                  Folkliga och regionala sedvänjor

                  Indiens stora regionala mångfald innebär att exorcismmetoder inte bara påverkas av vanliga religioner utan också är djupt formade av lokala seder och folklore.

                  Bengalen och dyrkan av andar

                  • I Västbengalen är exorcism ofta kopplad till dyrkan av gudinnor som Shitala eller Manasa, som tros ha makt över sjukdomar och andar. Lokala healers, som kallas ojhas, utför ritualer som involverar offer till dessa gudar för att avvärja onda andar.

                  Maharashtra och Deulwada-traditionen

                  • Deulwada-templen i Maharashtra besöks av personer som tror att de är besatta. Dessa tempel, särskilt tillägnade Khandoba eller Kalbhairav, är kända för att vara värd för exorcismritualer som utförs av präster som är specialiserade på att driva bort andar med hjälp av hängivna sånger, offer och böner.


                    Samtida praxis och populärkultur

                    Exorcism i Indien har också tagit sig in i populärkulturen, och många moderna metoder blandar gamla ritualer med modern psykologi eller helande tekniker. Medan traditionella metoder fortsätter på landsbygden, kan exorcism i städerna innebära en blandning av religiösa ritualer, rådgivning och medicinsk intervention.

                    Psykiatriska och medicinska perspektiv

                    • Under de senaste åren har det skett en ökande skärningspunkt mellan mental hälsa och andliga metoder. Många mentalvårdspersonal i Indien samarbetar nu med traditionella helare för att behandla fall där besatthet misstänks, med förståelse för att det som ofta ses som besatthet kan vara en psykisk sjukdom som schizofreni, epilepsi eller dissociativa störningar.

                    Filmens inflytande

                    • Indisk film, särskilt Bollywood, skildrar ofta exorcism och besatthet i filmer, och blandar folklore, hinduisk mytologi och lokala övertygelser. Filmer som Bhool Bhulaiyaa och Tumbbad utforskar teman som besatthet, exorcism och det övernaturliga.


                    Slutsats

                    Exorcism i indiska traditioner är en rik, mångfacetterad praxis som omfattar ett brett spektrum av trosuppfattningar och ritualer inom olika religioner och regioner. Från recitationen av hinduiska mantran och islamisk Ruqyah till stammens danser och tantriska riter, är den underliggande tron

                    När vi möter påverkan från olika entiteter eller andeväsen

                    Det förekommer att under våra sessioner att det kan komma fram olika typer av entiter eller besvärjelser, magi som lagts på personen eller familjen. Vi möter dessa med positiva energier och som regel så släpper denna typ av energier utan större påverkan. Vi kommunicerar med dessa genom klienten och på det sättet hjälper klienten att frigöra tung påverkan såsom fysisk eller psykisk påverkan.

                    Vi jobbar inte efter någon religion eller trossätt utan möter dessa utifrån en öppenhet och kärlek för att livet är så mycket viktigare.

                    Under kommunikationen med dessa energier så ser vi att det oftast bara behöver få förklara varför de påverkar personen. Mönstren är tydliga hur människors hälsa påverkas av dessa energier. Vi ser en stor förbättring hos alla som frigörs från denna typ av energier.


                    Många är rädda för dessa betingelser och vill inte möta något inom sig själv, det är okey att vara rädd, men för att hjälpa sig sjäv så kan också rädslan blockera oss från att leva fullt ut. Rädslan ligger vanligen till grund för sjukdomar och dåliga levnadsmönster. Om du känner dig orolig eller rädd så hör av dig innan sessionen. När vi hjälper dig att frigöra yttrepåverkan så är det normalt genom vanliga guidade samtal i lugn och ro, även om energi kan bli arg och säga dumma saker om det vi gör.


                    unsplash